Heatnet Vorstbescherming: voorkom vorstschade


Regelkast

De 2HEAT regelkasten voor opritverwarming bestaat uit een kunststof kast (metalen kast op aanvraag leverbaar, maar omdat de regelkast in de regel binnen hangt is kunststof vaak voldoende))
In de 2HEAT regelkast zijn alle benodigde componenten opgenomen voor een optimale opritverwarming.
De weersafhankelijke regelaar zorgt in samenwerking met de sensor(en) voor een kostenbesparende in- en uitschakeling van het verwarmingssysteem. De regeling is zeer eenvoudig te bedienen.
De regelkast bevat de volgende onderdelen:
  • hoofdschakelaar in de deur van de kast
  • digitale weersafhankelijke wegdekregelaar
  • aardlekschakelaar (optioneel)
  • magneetschakelaars
  • bedrading in draadkokers
  • klemmenstrook (voedingsspanning, elementen en aarde)
  • bevestigings- en montagemateriaal
  • een elektrisch schema en gebruiksaanwijzing worden meegeleverd
Het voedingsspanningcircuit dient te zijn voorzien van een aardlekschakelaar (NEN-1010, §763.434). De aardlekschakelaar kan in de 2HEAT regelkast worden opgenomen (optie)


Sensor

 


Duo-Cord kabel

 

Download hier de brochure opritverwarming

Opritverwarming

De vraag naar oprit-, hellingbaan- en toegangspadenverwarming, is ondanks de mildere winters van de afgelopen jaren stijgende.
Men wenst goed voorbereid te zijn op het sneeuw- en ijsvrij houden van toegangswegen van onder meer parkeergarages, appartementen, uitritten hulpdiensten, etc.
Het is al lang geen dure luxe meer om ook uw eigen oprit vrij te houden van sneeuw en ijs. Niet alleen telt hier het gemak, maar zeker ook de veiligheid. Met een redelijke investering is een sneeuw- en ijsvrije oprit te realiseren. Wij stelden een aantal sets samen, compleet met temepratuuropnemer en schakelkast.
Afhankelijk van de ligging van oprit/hellingbaan en het doel waarvoor de verwarming gewenst is kunnen hele opritten of slechts een deel daarvan elektrisch worden verwarmd. De sensoren in de oprit/hellingbaan bepalen hoe het met de temperatuur en de luchtvochtigheid is gesteld.
In de schakelkast bevindt zich regelapparatuur die bepaalt wanneer er verwarmd moet worden. De parameters hiervoor kunnen afzonderlijk ingesteld worden.

Voordelen van de 2HEAT opritverwarming:

  • U verwarmt alleen daar waar het nodig is;
  • goedkoop in aanschaf en gebruik in vergelijking met onderhoudsgevoelige water/glycol systemen;
  • voorkomen van schade aan het wegdek;
  • milieuvriendelijk en onderhoudsvrij;
  • eenvoudig te installeren, weinig aanpassingen aan infrastructuur.

2HEAT oprit- en rijspoorverwarming sets

De 2HEAT oprit- en rijspoorverwarming sets zijn uitermate geschikt om opritten e.d. ijs- en sneeuwvrij te houden.
Middels de geavanceerde regelunit én de temperatuur + vochtsensor, in combinatie met de DUO DORD verwarmingskabel, behoort dit tot het verleden. De regelkast wordt compleet geleverd.
De DUO CORD verwarmingskabel, voorzien van een aansluitkabel met een lengte van ca. 500cm, wordt geleverd op een haspel en kan op een bouwstaalmat worden aangebracht middels trekbandjes. Hier overheen kan een afwerkvloer van zand/cement óf beton worden aangebracht.
Het gemiddelde vermogen per m² bedraagt 250W.

Prijslijst Sets

DuoCord is een ronde 2-conductor verwarmingskabel, voorzien van einddop en aansluitkabel 500cm, 20W/meter.
Inclusief handleiding, regelkast en temperatuur/vochtsensor.
Fabrieksgarantie: kabel 10 jaar, thermostaat 1 jaar.

Set nummer Vermogen
in Watt
(zie tevens benodigd vermogen)
Geschikt voor totaal oppervlakte Geschikt voor
rijspoor 50 cm breed
oppervlakte
Aantal
groepen
in
regelkast
2HEAT-Oprit-set-1 650 Watt ca 2,5 M2 ca 5,0 M2 1
2HEAT-Oprit-set-2 1300 Watt ca 5,0 M2 ca 10 M2 1
2HEAT-Oprit-set-3 2800 Watt ca 11 M2 ca 22 M2 1
2HEAT-Oprit-set-4 3500 Watt ca 14 M2 ca 28 M2 1
2HEAT-Oprit-set-5 4600 Watt ca 19 M2 ca 38 M2 2
2HEAT-Oprit-set-6 5600 Watt ca 23 M2 ca 46 M2 2
2HEAT-Oprit-set-7 6900 Watt ca 28 M2 ca 56 M2 3
2HEAT-Oprit-set-8 8400 Watt ca 34 M2 ca 68 M2 3

Afwijkende maten

Deze sets kunnen ook op aanvraag samengesteld worden voor de oppervlakte die u wenst.

Het benodigde vermogen:

Om een oppervlak sneeuw- en ijsvrij te houden dient een bepaald vermogen te worden geïnstalleerd. Dit vermogen wordt bepaald aan de hand van het soort wegdek en de tijdsduur om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te krijgen. In Nederland worden volgende vermogenswaarden aangehouden:
  • Beton (asfalt) vlak 200-250W/m2 - Beton (asfalt) sporen : 300W/m2
  • Klinkers in zand vlak : 300W/m2 - Klinkers in zand sporen : 300-350W/m2
  • Kunststof vlak : 200-250W/m2 - Kunststof sporen :250W/m2
Bovenstaande waarden zijn slechts een indicatie, maar kunnen wel als richtlijn worden aangehouden.

Compleet verwarmen of rijspoorverwarming

Bij rijspoorverwarming worden twee stroken van ca. 50-60 cm breedte verwarmd (breder kan wel, maar is neit altijd noodzakelijk).
Bij rijspoorverwarming zijn er onverwarmde ruimten tussen de sporen en aan de zijkant van de sporen. Bij deze toepassing gaat er wel meer warmte verloren ten opzichte van de verwarming van de gehele oprit. Aanbevolen wordt om het vermogen bij rijspoorverwarming iets hoger aan te houden. (ca 300W/m2).

Advies

  • Bij een oprit met bochten is het lastiger om rijspoorverwarming aan te brengen: de voor- en achterwielen van het voertuig houden niet hetzelfde spoor aan. Geadviseerd wordt om in dat geval bredere rijsporen aan te houden. Het cpmpleet verwarmen van de oprit is in dat geval zinvol.
  • Vrachtwagens hebben bredere banden dan personenauto's: bij rijspoorverwarming dient daarmee rekening gehouden te worden.
  • Bij ijzel en een bevroren wegdek zijn de sporen niet of moeilijk te zien. Bestuurders moeten middels bouwkundige oplossingen worden gedwongen over de verwarmde sporen te rijden, bijvoorbeeld door:
    • voorzieningen op het wegdek zoals: varkensruggen, paaltjes of een railing.
    • de helling zo smal te maken dat men wel over het spoor moet rijden (max. 3m breed).